Van 61 vrijwilligers tot 223 buddy’s: het jaaroverzicht in cijfers

Kirsten Van Camp en Eva Wuyts werken voor ArmenTeKort vzw, bij de werkgroep Kennis. Ze houden zich bezig met het monitoren van de dagelijkse werking en ondersteunen de organisatie via hun liefde voor cijfers en berekeningen. Van vrijwilligers tot buddy’s: iedereen telt mee. Op naar een efficiëntere en onderbouwde buddywerking!

Op naar de 5000 vrijwilligers (buddy’s)

De missie van ArmenTeKort is ambitieus: tegen 2023 willen we 10.000 Antwerpenaren met elkaar verbinden in 5.000 buddyduo’sOm dat vrijwilligerswerk in Antwerpen te verwezenlijken zetten alle medewerkers en sympathisanten van ArmenTeKort dag in, dag uit hun beste beentje voor. In 2019 was dat niet anders: achter de schermen werd er hard gewerkt om zoveel mogelijk kanszoekenden én kansbiedenden te informeren over én te enthousiasmeren voor het project. Dat had tot gevolg dat er heel wat mensen, op verschillende manieren, deel uitmaakten van ons verhaal. Aangezien transparantie en openheid enkele kernbegrippen zijn bij ons, zetten we hieronder graag enkele cijfers op een rijtje.

605 kwamen een kijkje nemen op onze infosessie

Doorheen het jaar werden er maar liefst 25 infosessies georganiseerd. Deze infosessies hebben als doel om kandidaat-buddy’s te informeren en hen een goed beeld te geven van wat het buddyschap nu precies  inhoudt. We zetten verschillende kanalen in om zoveel mogelijk mensen te overtuigen een kijkje te komen nemen op zo’n infosessie. In totaal ontvingen we 1024 inschrijvingen van geïnteresseerden; 605 mensen kwamen daadwerkelijk geboeid luisteren.

234 kregen een certificaat na het volgen van de opleiding ‘Meester in Empowerment’

Na de infosessie krijgen kansbiedenden de kans om de opleiding ‘Meester in Empowerment’ te volgen. Tijdens deze opleiding leren cursisten onder meer hoe ze verbindend kunnen communiceren, wat empowerment is en hoe ze echt een verschil kunnen maken in het leven van iemand anders. Maar liefst 310 mensen schreven zich in voor een concrete opleiding; 234 voltooiden de opleiding en mochten achteraf pronken met hun certificaat.

223 koppels gingen het buddyavontuur aan

Het ArmenTeKort-team dat zich bezighoudt met het matchen van kanszoekenden en kansbiedenden draaide ook in 2019 overuren. Er gingen maar liefst 223 duo’s van start, wat betekent dat we erin slaagden om bijna 450 mensen te engageren voor het buddytraject. Sommige van deze trajecten waren geen lang leven beschoren, maar voor meer dan de helft blijft de buddyrelatie ook in 2020 een fijne houvast.

… en voor 34 duo’s zat het tweejarig traject erop

Maar liefst 34 buddytrajecten werden in 2019 succesvol beëindigd. Een buddytraject wordt in de regel na ongeveer twee jaar afgerond. Beide buddy’s worden daarbij uitgenodigd voor een gesprek op de kantoren van ArmenTeKort en samen nemen we hun afgelegde parcours even onder de loep. Uiteraard betekent het (officiële) einde van het buddytraject niet noodzakelijk het einde van de relatie tussen kansbiedende en kanszoekende; soms is het net het begin van een mooie vriendschapsrelatie.

71 medewerkers engageerden zich op regelmatige basis voor ArmenTeKort, 13199 supporters steunden vanaf de zijlijn

Maar liefst 10 medewerkers in dienst en 61 vrijwilligers telde onze organisatie op het einde van 2019. Zonder al dat vrijwilligerswerk in Antwerpen zou het onmogelijk zijn om de buddywinkel te laten draaien. Zij verdienen dan ook een dikke pluim voor de uitstekende resultaten van 2019. Uiteraard mogen ook de vele andere stemmen in het verhaal niet vergeten worden, zoals alle partnerorganisaties, donoren, studenten, leden van de Raad van Bestuur, e.d. meer. Naast deze groep van voortrekkers dragen vele anderen ArmenTeKort een warm hart toe. Eind 2019 had ATK maar liefst 13199 volgers op al haar social media-platformen.

Nog meer in 2020?

In 2020 leggen we de lat graag nog iets hoger. We mikken op meer aanwezigen in de infosessies, meer afgestudeerde cursisten en meer buddyduo’s. Ambitieuzere doelen én innovaties zoals een vernieuwde opleiding ‘Meester in Empowerment’ en de Buddybot zorgen er hopelijk voor dat we op het einde van 2020 nog indrukwekkendere cijfers kunnen voorleggen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…!

Wil je net als deze 61 vrijwilligers en 223 buddy’s in 2019 je mee engageren voor ArmenTeKort?
Bekijk onze vacatures voor vrijwilligers.
Word buddy.

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op Whatsapp

Gelukkig zijn er mensen zoals u

Naar een samenleving zonder kansarmoede

Met één klik. Tussen twee mensen.

Kansrijke en kansarme stadsgenoten met elkaar verbinden. Dat is de essentie van onze werking. Ze gaan samen op stap en worden vrienden, buddy’s. Vanuit die klik ontstaan er nieuwe kansen.

Las je deze verhalen al?

Corona maatregelen
We blijven bereikbaar

Volg ons verhaal in je mailbox!