fbpx

Over veerkracht: Hoe houd je goede voornemens vol in 2020?

Hanne De Smedt is buddy en blogger bij ArmenTeKort vzw. Een organisatie die samen met jullie kansarmoede overwint. Met 1 klik. Tussen 2 mensen. Ze schrijft over vaardigheden die in de opleiding en het buddytraject aan bod komen: van vertrouwen opbouwen tot veerkracht. Deze week: 5 tips om je goede voornemens beter vol te houden in 2020.

Volgens onderzoek zijn 80% van de goede voornemens tegen begin februari alweer de deur uit. Het “nieuwe” is er vanaf, het leven gaat weer zijn gangetje na alle feesten.

Ik volgde onlangs een (gratis) online coaching sessie van Jay Shetty en ontdekte 5 intenties om je goede voornemens in 2020 wél te kunnen volhouden.

Die vijf sleutelwoorden?

  1. Awake (wakker zijn)
  2. Attention (aandacht)
  3. Attitude (houding)
  4. Attraction (aantrekkingskracht)
  5. Accountability (verantwoording)

Benieuwd hoe dit je helpt met je voornemens? Lees verder!

 

  1. Wakker zijn (awake)

Onderzoek wijst uit dat succesvolle en gelukkige mensen vroeg(er) opstaan. Als je geen ochtendmens bent – zoals ik – is dat een gewoonte die maar heel moeilijk te integreren valt in je leven. Tim Cook (Apple), Bill Gates (Microsoft), Oprah Winfrey en Michelle Obama staan allen op tussen half 4 en 5 uur ’s ochtends. Wat? Ja, dat lijkt me ook heel vroeg!
Moet jij dan ook zo vroeg opstaan? Of minder slapen? Helemaal niet. Het belangrijkste aan deze intentie is vooral de focus op de kwaliteit van slaap en je eigen ritme. De meeste van ons gaan gehaast slapen en staan gehaast op. De meeste van ons kunnen – in tegenstelling tot bovenstaande bekende personen – ook niet zomaar kiezen wanneer ze opstaan (werk, kinderen, verkeer). Start daarom niet met vroeg(er) opstaan, maar begin met je avond- en slaaproutine. Dit heeft automatisch een impact op je ochtendgevoel en -routine.

  1. Aandacht (attention)

Het is ondertussen geweten dat multitasken eigenlijk niet bestaat. Of toch niet op een efficiënte manier. Focus je daarom op één voornemen tegelijk. Probeer niet én gezond te eten, én drie keer per week te sporten én minder televisie te zien. Als je telefoon 20 apps tegelijk draait, zal de batterij ook sneller leeg lopen. Bij ons is dat niet anders. Slechts één kleine verandering, kan al een grote impact hebben.

 

Wees consistent met de kleine dingen en verander zo stilaan je mindset.

 

  1. Houding (attitude)

Stop met klagen, bekritiseren en vergelijken.

Deze drie gewoontes richten op termijn enorm veel schade aan. We leven in een wereld waar elkaar bekritiseren nooit gemakkelijker was dankzij online commentaar. En jezelf vergelijken met anderen gebeurt voortdurend op Instagram.

Stap hier bewust van weg.

Probeer deze giftige gedachten te vervangen door dankbaarheid. In dankbaarheid huist niet alleen waarheid en (zelf)reflectie, het betekent ook groei. Dat is helaas moeilijker dan gezegd. Probeer daarom te beseffen wanneer je klaagt, kritiek geeft of vergelijkt. Eens het besef er is, heb je een keuze om het niet meer te doen. En hé: wanneer je het laatste en eerste half uur van je dag die gsm weg legt, is dat meteen al de start en het einde van je dag zonder online impulsen om je slecht te voelen. Twee vliegen in één klap!

 

  1. Aantrekkingskracht (attraction)

Je hoort wel eens dat je goede of slechte dingen ‘aantrekt’. Al hebben we daar zelf ook wel een zegje in. Goede dingen aantrekken, heeft te maken met weten wie je bent en waar je al goed in bent. In één van onze buddyverhalen kon je lezen hoe buddy Inge haar vreugde ontdekte in bloemen. Een jaar later werkt zij nog steeds in de bloemenwinkel en is ze gelukkiger dan ooit tevoren! “Wanneer we de beste versie van onszelf laten zien, heb je meer kans om opportuniteiten aan te trekken”, zegt Jay Shetty in zijn coachingsessie. Een aartsmoeilijke opdracht voor sommigen, zeker wanneer je opgroeit in kansarmoede.

 

  1. Verantwoording (accountability)

Ik sprak net over pech en geluk hebben, toch? Wel, los daarvan moeten we wel verantwoording voor onze eigen daden en reacties afleggen. Wat je overkomt, kan je niet altijd kiezen. Maar hoe je daarop reageert en hoe je ermee omgaat wel. Durf dus zeker uitkomen voor je verwezenlijkingen, want JIJ hebt het tenslotte toch waargemaakt. Maar even belangrijk als zelf dingen realiseren, is een warme omgeving hebben. We hebben mensen nodig rondom ons die ons aanmoedigen en steunen in onze doelen, hoe klein onze stapjes ook mogen zijn.

 

Zorg voor jezelf = zorg voor een ander = zorg voor jezelf

Dan geef ik graag nog een persoonlijke tip mee: kijk iets verder dan je eigen zorg. Selfcare is belangrijk, maar zorgen voor elkaar is mogelijk nog belangrijker. De twee hangen natuurlijk aan elkaar vast: je kan pas zorgen voor iemand anders, als je ook voor jezelf zorgt en omgekeerd.

Het liefst van al, zou ik aanraden om de opleiding Practitioner in Empowerment te volgen en je toe te leggen op een buddyschap. Maar dat is voor velen al een grote verandering of voornemen – en we gingen klein starten, toch?

Kom daarom eens naar een infosessie en laat je inspireren. Zo weet je meteen of het je ligt en of je er al klaar voor bent. Het ergste wat kan gebeuren, is dat je twee uur van je avond verliest. En hebben we allemaal niet al eens zoveel tijd verspild aan een slechte film?

Ook daar niet klaar voor? Dat begrijp ik! Misschien kunnen onze mooie getuigenissen je toch nog overtuigen?

 

Welke kleine stappen zet jij in 2020?

 

 

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on whatsapp
Deel op Whatsapp

Gelukkig zijn er mensen zoals u

Naar een samenleving zonder kansarmoede

Met één klik. Tussen twee mensen.

Kansrijke en kansarme stadsgenoten met elkaar verbinden. Dat is de essentie van onze werking. Ze gaan samen op stap en worden vrienden, buddy’s. Vanuit die klik ontstaan er nieuwe kansen.

Las je deze verhalen al?

Corona maatregelen
We blijven bereikbaar

Volg ons verhaal in je mailbox!