fbpx

Vrijwilligers digitaal ondersteunen (1): de Buddybot

Hoe ondersteunen we onze vrijwilligers digitaal – voor en tijdens het coronatijdperk? Virtuele contacten en oplossingen onderzochten we al een tijdje als buddywerking. Want alleen met schaalbare en meetbare resultaten bereiken we ons doel: Naar een samenleving zonder kansarmoede. Met 1 klik. Tussen 2 mensen.

Volg in deze blogreeks wat de digitale uitdagingen en overwinningen ons leerden tot nu toe.

 

Op het scherm van een smartphone zie je hoe de chatbot vrijwilligers digitaal opvolgt.

 

De Buddybot: vrijwilligers digitaal opvolgen en aanmoedigen

In dit eerste blogbericht ontdek je hoe en waarom de Buddybot vrijwilligers digitaal opvolgt. De Buddybot communiceert als chatbot met onze buddy’s (vrijwilligers) via Facebook Messenger.

Digitale opvolging en virtuele tips zijn trouwens ook in deze tijd een must. Want het huidige verbod op live contact is een hele uitdaging voor onze buddywerking. En voor de buddyduo’s. Tweewekelijks afspreken was tot nu toe namelijk de belangrijkste opdracht voor de vrijwilligers. Tijdens de coronamaatregelen moedigen we de buddyduo’s aan om contact te houden via berichtjes en telefoontjes.

Drie redenen waarom deze bot essentieel is om buddy’s te ondersteunen

Algauw bleek dat onze drie belangrijkste doelen pas binnen handbereik liggen met virtuele opvolging.

  • Ten eerste mikken we op schaalbaarheid: 5000 buddyduo’s tegen 2023. Alle vrijwilligers manueel opvolgen, vergt handenvol tijd naarmate de werking groeit. In de app beheren buddy’s nu zelf digitaal hun ontmoetingen en kunnen ze persoonlijke ondersteuning vragen.
  • Ten tweede weegt ook de impact van de buddy’s zwaar door. In dit actie-onderzoek zijn we blij dat de vrijwilligers live veranderingen bij hun buddy registreren: bijvoorbeeld een nieuwe stage of een grotere eigenwaarde.
  • Ten derde moedigt de chatbot alle buddy’s voortdurend aan via kwaliteitsvolle ondersteuning. Een must tijdens een intensief tweejarig traject.

 

Sociale innovatie: de ontwikkeling met digitale partners

Voor de Buddybot haalden we enkele digitale experts in huis. Zonder hun steun en expertise was dit project niet mogelijk. November Five bepaalde samen met het ArmenTeKort-team het ultieme doel en de strategie. Ze leverden het design voor de app. Sparklink nam de development voor zijn rekening en voorziet ons van wekelijkse pro deo support voor betaalbare Salesforce-oplossingen. Ten slotte maakte dit project ook geen schijn van kans zonder de giften van sympathisanten en de crowdfunding van Degroof Petercam Foundation via het platform Gingo in het najaar van 2019. Bedankt, helden!

 

In Salesforce zie je vlotte en moeilijke ontmoetingen van vrijwilligers digitaal op een tijdslijn.

In Salesforce volgen we de trajecten digitaal op.

Vrijwilligers digitaal opvolgen voor en tijdens corona

Sinds december 2019 volgen we alle nieuwe buddyduo’s op via de Buddybot. Gelukkig heeft de meerderheid van de vrijwilligers een smartphone met de Facebook Messenger app: het platform waarop de chatbot het meest toegankelijk is. In de toekomst willen we ook de buddy’s in kansarmoede opvolgen. Dus digitale inclusie is een belangrijke uitdaging om te onderzoeken.

Eva, coördinator Kennis: “Het verraste me dat buddy’s gemotiveerd zijn om zelf hun ontmoetingen te registreren. Vaak communiceren ze op voorhand al de datum van hun volgende afspraak.”

En ook de voldoening van matchmaker Dorian ging erop vooruit:

“De Buddybot maakt dat we gerichter bellen – alleen wanneer het echt nodig is. De timing van de contactmomenten verbetert. En we verliezen minder tijd met willekeurige opvolgingsacties. Zo krijgen de buddy’s opnieuw de ondersteuning die ze verdienen.”

Ten slotte duiken er in deze beginfase natuurlijk ook uitdagingen op: buddy’s met digitale koudwatervrees of misverstanden in de automatische chatgesprekken. Om nog te zwijgen van de coronacrisis. Sommige vragen die de chatbot stelt, zijn opeens niet meer relevant. Zo wordt “Wanneer heb je elkaar voor het laatst gezien?” nu tijdelijk “Wanneer heb je elkaar voor het laatst gehoord?”.

 

Nood aan virtueel contact?

Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op Linkdin
Share on whatsapp
Deel op Whatsapp

Gelukkig zijn er mensen zoals u

Naar een samenleving zonder kansarmoede

Met één klik. Tussen twee mensen.

Kansrijke en kansarme stadsgenoten met elkaar verbinden. Dat is de essentie van onze werking. Ze gaan samen op stap en worden vrienden, buddy’s. Vanuit die klik ontstaan er nieuwe kansen.

Las je deze verhalen al?

Corona maatregelen
We blijven bereikbaar

Volg ons verhaal in je mailbox!