fbpx

Vijf tips om eenzaamheid te doorbreken

Enkele maanden geleden nam ik deel aan een sociaal experiment dat een vriendin had opgezet. ’40 Days of random acts of kindness’ of ook wel 40 dagen willekeurige daden van vriendelijkheid. Opzet? Gewoon iets doen voor iemand – een vriend, kennis of wildvreemde. En het kleinste gebaar is voldoende. Waarom? Om je bewuster te maken van je omgeving en de kracht te voelen van vriendelijkheid.

In een eerder blogbericht kon je in inspirerende filmpjes zien over hoe vriendelijkheid zich gemakkelijk verspreidt. Dus waarom daar zelf niet aan deelnemen?

eenzaam meisjeTijdens één van die bewuste ‘random kindness’-momenten, besloot ik een praatje te slaan met een bedelaar aan de supermarkt.
“Excuseer meneer, kan jij ergens terecht deze nacht? Kan ik iets kopen voor je?”

Terwijl we beiden onze sigaret oprookten en hij me vertelde over zijn situatie, zei hij plots iets opmerkelijks.
“Het zwaarste is de eenzaamheid. Niemand is gemaakt om alleen te zijn.”

Dat kwam hard binnen. Wat had die man gelijk.

 

Bijna de helft van de Belgen voelt zich eenzaam. Dat is veel. Toch is dat cijfer niet verwonderlijk. Ondanks honderden Facebookvrienden en tientallen likes op Instagramberichten, slagen we er amper in om waardevolle verbintenissen te maken met elkaar. Bij diegenen die minder kansen hebben in de maatschappij, ligt dat cijfer zelfs nog hoger. Zij hebben vaak niet het structurele dagelijkse contact dat velen van ons wel hebben. Geen gezin of hobby’s, of geen vaste job waarbij na het werk al eens een pintje wordt gedronken. Het sociale netwerk van kansarmen is beduidend kleiner dan het gemiddelde. Voor hen moeten we dus extra zorg dragen.

Naast het verschrikkelijke gevoel van alleen te staan, heeft eenzaamheid ook reële gevolgen voor je fysieke gezondheid. Niet alleen zorgt eenzaamheid voor meer stress dat zich verder uit in onder meer maag- en hartproblemen, ook veroorzaakt het een lager immuunsysteem en verhoogt het zelfs de kans op Alzheimer met 40%.

eenzaam in groep

Eenzaamheid is niet hetzelfde als alleen zijn.

 

Hoe doorbreek je nu die eenzaamheid? Of help je anderen het doorbreken? We zetten graag enkele tips op een rijtje!

  1. Zoek een goede partner

Een goede partner zorgt voor meer geluk. Lees wel goed: een vaste relatie zorgt enkel voor minder eenzaamheid als dit met een goede partner is. Ook mensen in een relatie kunnen zich namelijk verloren voelen. Deze tip is een beetje tricky, gezien we het niet altijd zelf in de hand hebben. Losbreken van een slechte relatie is heel moeilijk, en je droompartner zomaar tegen het lijf lopen nog moeilijker. Mijn advies? Zoek de kracht om uit een slechte relatie los te breken en vraag desnoods hulp aan anderen of organisaties. En neem nooit genoegen met iemand die je slecht behandelt louter omdat je je eenzaam voelt.

“Je zal liefde vinden wanneer je klaar bent, niet wanneer je eenzaam bent.” – Jay Shetty

  1. Ga offline

    Het is de ziekte van onze tijd: die verdomde smartphone en social media. We staan non-stop in contact met de buitenwereld, waardoor we het gevoel van eenzaamheid zorgvuldig verstoppen in de achterkant van ons brein. Want wanneer we een berichtje ontvangen, worden we blij. Ons lichaam laat dopamine vrij: een soort beloningshormoon dat ons gelukkig maakt, of toch voor even. Het is dus zelfs niet eens helemaal onze fout dat we vaak onze social media checken, ons lichaam wordt er effectief (even) gelukkiger van!
    Toch moeten we daarmee oppassen. Dopamine is namelijk zeer verslavend, denk maar aan alcohol en gokken, zaken waarbij die stof ook vrijkomt. Bovendien is de aandacht die we krijgen van echte mensen in plaats van systemen, veel waardevoller. Leg dus die smartphone weg. Zit samen met je vrienden, trek erop uit, luister naar muziek, wat je ook wil.
    Heb je hier moeite mee? Spreek met je partner af dat je geen gsm’s in de slaapkamer toelaat of beslis om met het gezin geen social media meer te checken na acht uur ’s avonds. Zet je smartphone een uur voor je gaat slapen op vliegtuigstand en ontgrendel die pas nadat je een uur wakker bent.

  1. Geef energie in plaats van tijd

Eenzaam zijn is niet hetzelfde als alleen zijn. Je kan omringd zijn door een groep mensen en je nog steeds verloren en onbegrepen voelen. Reden daarvan is dat veel van onze contacten vluchtig zijn en niet voldoende diepgang bevatten. Wijheidsgoeroe en coach Jay Shetty legt het concept uit van energie in plaats van tijd geven. Geef liever 100% van je energie en aandacht aan iemand gedurende een half uur, dan nietszeggend drie uur te kletsen tijdens een koffiepauze. Dat brengt ons naadloos tot de volgende tip.

  1. Zorg voor elkaar

“Alles goed op het werk?” – Bwa ja, wel oké.
De vraag is snel gesteld, het antwoord even snel gegeven.

Probleem met deze vraag is dat ze zeer oppervlakkig blijft. Bovendien is ze redelijk sturend, want het is niet zo gemakkelijk om ‘neen’ te antwoorden.
Stel liever open vragen zoals ‘Hoe gaat het met…?’ of ‘Hoe voel je je?’. Zo laat je meteen ook merken dat je echt geïnteresseerd bent in het antwoord. Onthoud details van iemands situatie, zodat je het in een volgend gesprek kan opvolgen. Naast interesse toon je zo ook dat je een diepgaand contact wil opbouwen, waarbij vriendschap verder reikt dan een glas wijn en de laatste roddels.

  1. Zorg voor anderen

Wanneer we zorgen voor anderen, voelen we ons zelf ook gelukkiger. In een geluksonderzoek in 2018 door UGent en het verzekeringskantoor NN, vertelt gelukseconoom Lieven Annemans het volgende: ‘Minstens maandelijks voor anderen zorgen en vrijwilligerswerk doen, verhoogt onze kans op gelukkig zijn rechtstreeks met 44%.’ Dat lijkt ons al een mooie kans!

 

Wil je ook helpen de eenzaamheid te doorbreken?
Word buddy bij ArmenTeKort en bouw een mooie vriendschap op!

 

Auteur: Hanne De Smedt

Volg ons verhaal in je mailbox!